Creșterea nivelului de transparentizare a interacțiunilor dintre medici și companiile farmaceutice este unul dintre principalele obiective ale Asociației Române a Producătorilor Internaționali de Medicamente (ARPIM). Este un obiectiv al industriei susținut activ încă din anul 2013, când Federația Europeană a Asociațiilor și Industriilor Farmaceutice (EFPIA) a decis să își autoreglementeze aceste interacțiuni prin adoptarea unui Cod de Transparență.
Publicarea transferurilor de valoare în urma interacțiunilor dintre medici și companiile farmaceutice vizează 3 tipuri de activități:
- Sponsorizările pentru participarea la diferite congrese medicale sau alte evenimente cu caracter științific. Aceste sume sunt plătite de către compania farmaceutică direct către furnizorii de servicii – taxa de participare, cazare, transport, organizatorii evenimentului etc.
- Consultanța oferită de medici companiilor farmaceutice în vederea continuării procesului de cercetare și dezvoltare în medicină sau conferențierea în scop educațional, medical, la diferite evenimente interne sau externe ale companiei.
- Colaborarea ca investigator în desfășurarea de studii clinice.
,,Lumea medicinei progresează constant. În anul 2016, Centrul pentru Cercetarea și Evaluarea Medicamentelor din Cadrul FDA a aprobat 22 de noi medicamente[1]. Aceste medicamente trebuie să ajungă la pacienți și pentru ca acest lucru să fie posibil medicii trebuie să fie informați despre beneficiile și efectele adverse ale acestora și despre posibilitățile de introducere în schemele terapeutice ale pacienților. Congresele medicale si evenimentele cu caracter științific sunt locurile unde medicii pot intra in contact cu toate aceste informații. De cealaltă parte, procesul de cercetare și dezvoltare de noi medicamente se bazează pe experiența și expertiza medicilor. Sunt cei mai în măsură să știe care sunt nevoile neacoperite ale pacienților români, cum răspunde pacientul la o anumită schemă terapeutică. Este motivul pentru care medicii acordă consultanță companiilor farmaceutice și sunt remunerați pentru efortul și timpul alocat conform plafoanelor menționate în Codul de Etică al ARPIM
Aceste interacțiuni sunt esențiale dezvoltării medicinei și transparentizarea lor are rolul de a le conferi legitimitate și de a contribui la construirea unui climat de încredere în care medicii și producătorii să poată lucra împreună în beneficiul pacientului român”, a declarat Liviu Popescu, Director Relații Externe ARPIM.
România este printre primele țări din Europa care a început demersurile de transparentizare prin legiferarea acestui proces. Conform legislației în vigoare, companiile farmaceutice au transmise datele, aşa cum sunt ele cerute de lege, către Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale. Termenul limită de publicare a acestor date pe site-ul anm.ro, așa cum este stipulat în legislație, este 30 iunie.
[1] https://www.fda.gov/downloads/Drugs/DevelopmentApprovalProcess/DrugInnovation/UCM536693.pdf