Industria farmaceutica din Romania propune Guvernului si institutiilor internationale masuri de reforma a sistemului de sanatate

  • Masurile discutate cu reprezentantii Fondului Monetar International (FMI), Comisiei Europene (CE) (BM) si Bancii Mondiale pot creste accesul la tratament al populatiei si pot crea un mediu de afaceri sustenabil pentru industria farmaceutica.
  • Industria farmaceutica propune revizuirea periodica a listei de medicamente compensate si masuri de prevenire a impactului acestor revizuiri asupra industriei, inclusiv prin adoptarea unui calcul diferentiat al taxei clawback.
  • Producatorii de medicamente cer cresterea progresiva a finantarii sistemului public de sanatate pentru a atinge nivelul european mediu de finantare in orizontul de timp 2014-2020.

Asociatia Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente (ARPIM), Asociatia Producatorilor de Medicamente Generice din Romania (APMGR) si Asociatia Local American Working Group (LAWG) au prezentat reprezentantilor Fondului Monetar International (FMI), Comisiei Europene (CE) si Bancii Mondiale (BM) o serie de masuri pentru imbunatatirea sistemului de sanatate din Romania, masuri care au fost propuse deja Guvernului Romaniei

Masurile ARPIM, APMGR si LAWG ar reprezenta solutii reale pentru cresterea accesului la tratament al populatiei si crearea unui mediu de afaceri sustenabil pentru industria farmaceutica, daca ar fi implementate de catre autoritatile publice.

,,Sistemul de sanatate romanesc este printre cele mai slab finantate din Uniunea Europeana si este necesar sa lucram impreuna cu factorii de decizie pentru a schimba acest lucru. Pana acum industria farmaceutica a fost un partener real al autoritatilor, contribuind activ la mentinerea unui nivel constant al sistemului de sanatate actual. Numai in perioada 2012 – 2013, 2 din 10 pacienti romani au fost tratati exclusiv din contributiile industriei farmaceutice prin taxa clawback. Noi punem la dispozitie in continuare toata expertiza noastra, dar numai impreuna cu autoritatile putem gasi solutii viabile, astfel incat treptat sa creem un sistem de sanatate in folosul tuturor pacientilor si in acelasi timp un mediu de business transparent si predictibil,” a declarat Calin Galaseanu, Presedinte ARPIM.

“Incercam sa convingem atat autoritatile, cat si reprezentantii institutiilor internationale ca e nevoie de masuri imediate pentru imbunatatirea accesului la tratament al pacientilor si pentru un mediu de afaceri sustenabil pentru industria farmaceutica, care sa permita continuarea investitiilor in capacitatile de productie locale si in dezvoltarea unui sistem de sanatate modern,” a declarat Dragos Damian, Presedinte APMGR.

Reprezentantii LAWG apreciaza de asemenea, oportunitatea acestui dialog cu institutiile financiare internationale cu scopul conturarii unui sistem de sanatate performant pentru pacientii romani.

Cele trei asociatii au propus atat solutii pe termen scurt, cat si pe termen lung pentru imbunatatirea sistemului de sanatate din Romania.

Pe termen scurt (2014) propunerile vizeaza:

  • Revizuirea listei de medicamente compensate si introducerea de noi molecule in primul trimestru al anului 2014.
  • Introducerea unor masuri de limitare a impactului actualizarii listei de medicamente compensate cu noi molecule, precum:
    • Revizuirea taxei clawback prin introducerea calculului diferentiat, bazat pe delimitarea medicamentelor in doua grupe. Contributia va fi redusa pentru anumite medicamente, formula de calcul avand la baza sistemul actual de stabilire a pretului pentru medicamente generice (maxim 65% din pretul medicamentului inovator).
    • Introducerea unor acorduri pret/volum pentru noile medicamente compensate, cu buget suplimentar.
  • Eliminarea adaosurilor distribuitorilor si farmaciilor din valoarea contributiei clawback platite de producatori si identificarea unor masuri pentru distribuirea echitabila a poverii fiscale de-a lungul lantului de distributie a medicamentelor.
  • Actualizarea listei medicamentelor compensate cu noi molecule bi-anual, pe baza legislatiei existente pe metodologia HTA (cf. Ordinului 724/2013).
  • Schimbarea politicii de stabilire a pretului astfel incat sa fie eliminat riscul ca pacientii sa nu aiba acces la medicamente ori sa nu gaseasca medicamentele necesare pentru anumite afectiuni.
  • Respectarea legii referitoare la bugetul de referinta pentru taxa clawback care trebuie sa fie la nivelul bugetului actual pentru medicamente; acesta se ridica la 7,8 miliarde RON, ceea ce inseamna o referinta trimestriala de 1,95 miliarde RON cu TVA sau 1,79 miliarde RON fara TVA.

Pe termen lung:

  • Cresterea progresiva a finantarii sistemului public de sanatate pentru a atinge nivelul european mediu de finantare in orizontul de timp 2014-2020.
  • Ajustarea anuala a bugetului de referinta, raportat la consumul real de medicamente din anul precedent.
  • Contributia clawback sa fie considerata doar o masura provizorie, care sa fie eliminata in momentul in care situatia economica va fi stabila.
  • Adoptarea unor masuri eficiente in domeniul sanatatii: alaturi de sistemul de prescriere electronic, sunt necesare implementarea cardului de sanatate, masuri concrete pentru imbunatatirea eficientei cheltuielilor publice, combaterea fraudelor, pentru a asigura si mai mult controlul asupra bugetului de sanatate.